Indian Independence day - Reisverslag uit Mangalore, India van Suzanne en Jolande - WaarBenJij.nu Indian Independence day - Reisverslag uit Mangalore, India van Suzanne en Jolande - WaarBenJij.nu

Indian Independence day

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne en Jolande

15 Augustus 2014 | India, Mangalore

Vrijdag 15 augustus
Het is een speciale dag vandaag: onze laatste dag op Koni en het is Independence day! We moeten vroeg opstaan, want om 9.15u zal volgens traditie de vlag gehesen worden door de board members van Koni Manasa Jyothi. Een officiële bijeenkomst, dus voor de gelegenheid hebben Jo en ik een echte sari aangeschaft. Om half negen is Shobha aanwezig om ons te helpen met aankleden, ze heeft zelfs bijpassende 'blouses' voor ons geregeld; een soort nette naveltruitjes. Het aantrekken van een sari is een hele klus, inclusief petticoat en speciale vouwwijze. Maar na een half uurtje zweten en sjorren, zien we er prachtig uit. Het is super om zo'n prachtige jurk te dragen, zeker voor deze gelegenheid. De kinderen vinden het geweldig! Ondanks het regenseizoen is het prachtig weer, dus warm. Na een paar uur en paar honderd foto's later besluiten we onze gewone kleren maar weer aan te trekken.

Ondertussen zijn er studenten en studentes gearriveerd die een dag meehelpen op Koni. Twee blanke, blonde meisjes zien zij niet vaak, dus we verschuilen ons in het klaslokaal. Tussen de middag is het tijd voor 'special uttaa' (speciaal eten). En speciaal is het: zittend op de grond krijgen we de heerlijkste dingen voorgeschoteld, op een bananenblad. Dus geen bord. Jolande pakt nog een lepel, maar ik besluit maar helemaal de traditie te volgen en eet met mijn handen. Helaas besef ik, te laat, eet ik met links, iets wat hier eigenlijk not done is.

's Middags vertrekken we met Maartje, Gowri en Vino naar Mangalore. Morgen vertrekt ons vliegtuig naar Mumbai hier. We hebben een heerlijke laatste avond met geweldig eten.

Dit was het dan. Morgen nog wat winkelen en dan vliegen we terug. We kijken beiden uit naar het thuiskomen, maar kijken terug op een waanzinnig mooie ervaring. En die pakt niemand ons meer af ;-). Iedereen bedankt voor de interesse en lieve reacties!

Liefs,
Jo en Su