Picto's & stroomuitval - Reisverslag uit Kundāpur, India van Suzanne en Jolande - WaarBenJij.nu Picto's & stroomuitval - Reisverslag uit Kundāpur, India van Suzanne en Jolande - WaarBenJij.nu

Picto's & stroomuitval

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne en Jolande

01 Augustus 2014 | India, Kundāpur

1 augustus
Vandaag zijn we dan eindelijk echt begonnen met werken. Omdat het vandaag de laatste dag van Aimee en Tom is (dus rommelig), hebben we besloten om ‘thuis’ te werken. Maandag zullen we met een nieuwe, frisse week beginnen. Onze werkplek is de kamer van Maartje, in het huis van Shobha en haar familie. Om acht uur ploeteren we, door de stromende regen, met onze koffers naar het huis. Gelukkig met het vooruitzicht dat we vanavond eindelijk in Koni gaan slapen! Shobha, haar moeder en schoonzus zijn nog naar de tempel als we arriveren. Maartje vertelt ons dat het een speciale feestdag is, slangenfeest. Het schijnt een bijzondere dag te zijn, waarbij men hoopt dat de slang aan hen verschijnt. Wij hopen dat dus maar niet. Als de vrouwen terugkomen, serveren ze ons weer heerlijk ontbijt; een soort eierkoekjes, bananenpannenkoekjes en natuurlijk een pittige chutney. Het is hier de gewoonte dat je als gast niet in de keuken komt en niks voor het eten doet, wij laten het maar gebeuren ;-). Na het ontbijt vertrekken we met een enorme mok zwarte thee naar boven om te werken, Maartje gaat naar het tehuis.
Er wordt op Koni gewerkt volgens een vast dagschema; ontbijten, tandenpoetsen, meditatie, wandelen, good morning song, prayer, teaching (individuele opdrachtjes), yoga, lunchpauze, klankgebarenyoga, craft (knutselen), buitenspelen, dagafsluiting, thee & fruit. Zo veel mogelijk kinderen worden onder de activiteiten uit de klas gehaald voor een ‘1-op-1-moment’, een soort behandeling. Wij zullen deze momenten maandag deels gaan overnemen en proberen om tijdens die momenten van elk kind een communicatieprofiel te maken. Dit doen we via een observatielijst waarmee je het communicatieve niveau van een kind kan inschatten. Het is belangrijk voor ons om dit te doen, zodat we gerichte behandeldoelen kunnen opstellen. We hopen de lijsten maandag en dinsdag in te kunnen vullen, zodat we vanaf woensdag al voorzichtig kunnen gaan behandelen. Omdat we vandaag nog niet echt kunnen beginnen met de observaties, richten we ons op het implementeren van een pictosysteem. Het wordt al deels gebruikt, maar niet consequent. We hopen dit weekend alles te kunnen printen, lamineren, knippen en plaatsen, zodat het maandag meteen gebruikt kan worden.
Aimee heeft vandaag dus afscheid genomen. Ze heeft een afscheidsmaaltje verzorgd voor de kinderen, ‘helper women’ en andere vrijwilligers. Jolande en ik eten dus voor het eerst met de kinderen mee. Na het eten is het bedtijd en leest Aimee voor de laatste keer en verhaaltje voor. Samen leggen we de kinderen op bed. En nu liggen wij zelf ook lekker op ons gezellige bedje in Koni. Het ruikt hier gelukkig een stuk minder schimmelig dan in onze hotelkamer en het is veel gezelliger. Vanaf nu helaas wel koud douchen, back to the basics, ‘het echte India’, etc.. Eerst maar een nachtje met z’n tweetjes onder de geïmpregneerde klamboe, op het 1.30m brede bedje. Lepeltje lepeltje dus. Good night!

P.S. Op moment van plaatsing valt de stroom uit. Hadden we al genoemd dat dit meer regel dan uitzondering is?

• 02 Augustus 2014 - 11:28

Willie:

Wat spannend allemaal en wat zijn jullie al gelijk actief. Fijn dat er genoeg te doen is. Het klinkt allemaal erg professioneel. Heel leuk om te lezen. Ik had niet door dat jullie zo regelmatig iets op jullie site zetten. Ik zal dagelijks gaan kijken. Dikke kus. Willie